JVC Everio Hybrid Camera GZ-MG 255 zilver, zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 12 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de JVC Everio Hybrid Camera GZ-MG 255 zilver, zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,5

Jaapie-jo 27-04-2008

Ik wil mijn review van 17-3-2008 bijstellen.

Nogmaals, de beeldstabilisatie van deze camera is gewoon van minimaal, zeg maar geen niveau. Volgens mij maakt het niet uit of je de beeldstabilisatie uit of aan zet.

Ik heb daarom onlangs een goedkope monopod (1-potig statief) aangeschaft. De kwaliteit van de opnames is hierdoor qua beeldkwaliteit/-stabiliteit zeer verbeterd.

In een goede verlichte omgeving of bij het filmen van een goed belicht object in het donker is de beeldkwaliteit en beeldstabiliteit nu goed, ook bij flink inzoomen. Dit betekent dat de beoordeling van de beeldkwaliteit van deze camera van mij nu een acht krijgt i.p.v. een zeven.

In het schemerdonker zonder goed uitgelichte onderwerpen blijft de autofocus het, ook met statief, moeilijk hebben met het goed scherpstellen. Als dit ook goed geweest was, had de camera van mij een negen gehad voor de beeldkwaliteit.

Het sjouwen van de camera aan een monopod valt qua gewicht en omvang zeer mee.

Mijn vrouw blijft echter zweren bij onze oude Sony HI-8 camera met zoeker waarin je duidelijk kon zien wat je deed. Je moet bij deze JVC-camera op het display of klapschermpje goed blijven kijken of je wel daadwerkelijk aan het filmen bent. De letters REC zijn niet erg groot. Daarnaast heeft deze camera helemaal geen zoeker, toch wel een gemis.

Bovendien vindt mijn vrouw de monopod onhandig, maar ja, zij heeft een vaste hand en ik niet.

De kwaliteit van het geluid blijft bij een windkracht van meer dan 3 a 4 gewoon slecht.

RC2000 07-01-2008

Sinds gisteren in het bezit van deze videocamera. Eerst had ik een Panasonic H20, maar daar was ik niet tevreden over. Het displaybeeldscherm is erg mooi en duidelijk. Menu is ook erg duidelijk, de handleiding heb je wel nodig maar puur voor de betekenissen van een aantal dingen. Erg schrikbarend is het niet. Het is een mooie videocamera die mooie beelden vastlegt (2 miljoen pixels ccd). De kleuren zijn erg rijkvol. Alleen s' avonds is het minder, maar dat is bekend bij de digitale videocamera's. Erg leuk is dat je zwart wit opnames kan doen en sephia, antiek en stilstaand bewegende beelden, vooral leuk als je op een feestje filmt. Op pc aansluiten is erg makkelijk, ik heb geen eens de bijgeleverde JVC cd rom geinstalleerd. Heb mijn eigen programma's voor. Het overzetten naar pc gaat heel snel. Videocamera ziet er degelijk uit. Hij maakt mooie foto's, maar die moet je wel overdag maken anders komen ze er bedroefd uit. Een waardevolle videocamera voor zijn prijs.

Twee nadelen: usb snoer en netvoedingadapter is te kort. Dit kon veel langer zijn. Als jouw pc een meter van een vrije stopkontakt zit dan haal je het niet.
Het geluid, als je filmpjes bekijkt op de videocamera is minder hoorbaar dan bij de Panasonic h20, maar op tv is alles hetzelfde. Hij heeft dus mindere goede speakers.

Henkzelf 30-12-2007

Heb vorige week een MG135E gekocht. Helaas is de kwaliteit daarvan bij binnenshuis fimen bedroevend. Gelukkig kon ik hem ruilen, heb nu de 255. Dat is een prima camera, de lichtgevoeligheid van deze lens is de meerprijs zeker waard. 30 GB is ook meer dan voldoende, je moet immers die opnamens ooit eens op een dvd zetten, en daar gaat een uurtje op. lastig is dat je tijdens het filmen niet van manual naar auto kunt wisselen. De bediening is eenvoudig en intuitief goed geplaatst. Heb er via een onlinewinkel wel een extra accu bij besteld, en een bureaulader, want laden op de camera is toch niet echt handig, zeker niet met 2 accu's. de lader kost maar 30 euro, dus ...
Overzetten van films naar dvd: ik hernoem ze extensie van .mod naar.mpg, en importeer en bewerk ze in Studio 9. gaat prima. Ook de foto's met 2 megapixel zijn goed, zelfs met flits. alleen het scherpstellen kost even wat tijd, maar je koopt tenslotte ook een camcorder.

MartGom 04-11-2007

Vorige week deze camera aangeschaft. Zeer compact apparaat. Starterskit er gratis bijgekregen. Is zeker aan te raden, camera past precies in die tas!
Al een aantal stukken gefilmd. Beeldkwaliteit is zeer goed en geluid ook. Helaas ontbreekt er een lamp op de camera. Voor de foto's zit er wel een flits op maar voor foto's heb ik uiteraard geen videocamera gekocht. Heel veel mensen klagen over de extensie van JVC. Ik gebruik zelf altijd nadat ik op vakantie ben geweest Magix Foto's op CD / DVD 6.0 Deluxe. Hiermee kun je zeer mooie DVD's maken van foto's en video's. Dit programma kan ook met *.MOD bestanden overweg. Het mooie aan dit programma is dat je foto's en video's door elkaar heen kan mixen. Al met al dus alleen maar lof over deze camera!!

J.Dekkers 08-08-2007

Als ik het over moest doen zou ik nooit en te nimmer nog voor een camera van jvc gaan.
Jvc wil hun monopolypositie schijnbaar behouden en gebruikt een bestands-extensie die door bijna geen videobewerkingsprogramma ondersteund wordt.
Behalve hun externe dvd brander die op het dockingstation past waar je direct dvd's mee kan branden.
Pinnacle 10 waar ik mee werk leest ze wel maar zelfs daar kom ik in de problemen als ik overgangen gebruik tussen de scenes. foutmelding, einde verhaal.
Met m'n vorige camera met dv tapes die overigens betere beeldkwaliteit levert had ik daar nooit problemen mee.
Overal lees je dat je de bestanden om moet zetten naar mpeg-files. Het is toch van de zotte dat je met zo'n camera alles om moet gaan zetten met alle gevolgen ( kwaliteitsverlies?) van dien.
Verder ligt hij wel licht in de hand al is het gevoel met de camera daarmee wel wat weg. Dus iets onrustiger beelden. Bij het verwijderen van scenes moet je ontzettend goed opletten wat je doet en af en toe twijfelachtig welke knop je in moet drukken.Een extra scene verwijderen is vlug gebeurd. de fotostand is wel aardig maar als je een andere fotocamera hebt zul je over deze functie niet meer tevreden zijn. onscherpe beelden en ruis.
De batterij gaat inderdaad echt niet lang mee, hooguit een uurtje dus als je langer wil filmen ben je al heel snel op een andere accu aangewezen.
Over de 30 Gb niets dan lof.
Een fijn toestel alleen wou ik dat ik iets beter geinformeerd was.
Die MOD bestanden zijn zo'n ergernis dat ik hem serieus bijna het raam uit gegooid had.
Ik hoop dat iemand die een camera zoekt dit leest en zichzelf bedenkt.
Is er toch iemand gered van een hoop chagrijn.

tom1964 30-07-2007

nog een aanvulling op mijn review van 29-07:

de standaard bijgelverde montagesoftware (powerproducer) ondersteunt maximaal 50 scenes óf 4300 Mb.
Het laatste is natuurlijk geen probleem, maar het eerste wel.
Als je dus een vakantievideo wil maken van pakweg anderhalf uur met meer dan 100 scenes, ben je dus genoodzaakt deze over 3 dvd's weg te schrijven. daarmee is deze software eigenlijk onbruikbaar!

Heb inmiddels met JVC gebeld over het onzinnige en eigenzinnige .mod formaat van de bestanden die je opneemt. Via een eerdere post heb ik wel sdcopy.exe gedownload, maar het is eigenlijk van de gekke dat je eerst de bestanden zelf moet hernoemen om ze in de meestgebruikte bewerkingsprogramma's kunt bewerken en kunt wegschrijven als film.
Dit is een grote misser van JVC.
men erkent het probleem, maar geeft aan dat er niemand over valt. nou , ik wel!

Johan1206 18-07-2007

Top camera!!!!!
Lang gezocht en reviews gelezen en uiteindelijk bij de jvc uitgekomen.
makkelijk in gebruik erg compact ,mooie beelden.
LET OP is alleen een flitser en dus geen lamp.
joystickje is ook erg makelijk i.p.v touchscreen werkt makkelijk en voelt ook stevig aan. Op deze manier hou je het lcd schermpje dan ook mooi schoon.
Kortom ik heb er geen spijt van.:)

mellow 07-06-2007

Net 1 dag in huis...het beeld is heel scherp..ligt makkelijk in de hand. Schijnt goed in het donker te zijn, nog niet geprobeerd. Overzichtelijk menu. geluid vind ik zacht als je een filmpje via de camera afspeeld kun je wel harder zetten maar isn og niet echt hard vind ik, op je tv is het geluid prima.

EllenMunt 05-06-2007

Prima camera, maar ik ben zeer teleurgesteld in de aansluitmogelijkheden op een Mac.
Aansluiten via de everio dock werkt niet, je kan hem alleen rechstreeks aansluiten. Daardoor kan je geen gebruik maken van de FireWire, omdat er op de camera zelf geen FireWire aansluiting zit, die zit alleen op het dock. Een gemiste kans.
Verder is het erg jammer dat JVC alleen software bijlevert voor Windows. Nu kan je op de Mac helemaal niets met de filmpjes (de .MOD bestanden), omdat je daar een aparte codec voor nodig hebt. Die is wel te koop, maar toch, ik vind dat JVC dat er op z'n minst bij moet leveren.
Dit is voor mij de reden om hem een onvoldoende te geven voor gebruiksgemak.

Dennis112 01-06-2007

De camera net een paar dagen in huis. Bevalt goed; ik vind de kwaliteit van de beelden in huis beter dan verwacht; op het moment dat het ook buiten donker wordt (dus kunstlicht) zie je de kwaliteit wel snel achteruit gaan. Bediening van de camera gaat gemakkelijk al voelt het soms wat plastic aan allemaal. Kwaliteit van het beeldscherm is prima.

Ik neem op breedbeeld formaat op (hardware ondersteund) en als ik via de software van JVC de beelden kijken zie ik ook 16:9. Maar als ik hetzelfde filmpje in Mediaplayer van Microsoft bekijk wordt het 4:3. Hoe kan dit?

E. Peters 25-05-2007

Nadat ik een tijdje geleden met een GZ-MG47 gespeeld had en daar de kwaliteit van had gezien, dacht ik echt Dit ziet er niet uit op de pc!.
Nu zit daar wat mij betreft een groot verschil.
Nadat ik de video had bewerkt (pinnacle), gebrand en heb afgespeeld op de TV, was het beeld t.o.v. de PC een stuk beter en scherper.

Nu heb ik sinds gisteren de MG255 zelf gekocht, nadat ik echt maanden aan het zoeken en kijken ben geweest op het internet naar verschillende andere cam's zoals de Sony tegenhanger SR72.
Uiteindelijk heb ik zonder daadwerkelijke reviews toch gekozen voor de JVC op basis van de specs (met name de grotere ccd zou mooier beeld geven en tevens beter beeld in donkere omgevingen).

Gisteren heb ik de camera opgehaald en ben aan het testen geweest.
1e indruk is goed, echter kan ik eenieder gelijk uit de droom helpen dat de nieuwste series dicht bij DV kwaliteit komen, want dat is niet het geval.

Vanuit de auto een stukje gefilmd door de zijruit en je ziet op een gegeven moment dat bij de bomen op de voorgrond er wat blokjes ontstaan (niet altijd).
De verdere kwaliteit vanuit de auto is wat mij betreft goed te noemen.

Thuis aan de slag gegaan met de standaard opnames van buiten en binnen en 's avonds in het donker heb ik tevens hetzelfde geprobeerd.
In normale omstandigheden is de kwaliteit ook hier goed te noemen, contrast en kleuren zijn een stuk beter dan het fletse beeld van de eerder genoemde MG47, gelukkig maar :)

Binnenopnamen waren ook prima van kleur, ahoewel ik wel een kleine toename van de ruis zag.
Uiteindelijk ook in de wat donkere kamers getracht te filmen en dit viel mij op dat moment niet tegen (je kon in ieder geval de contouren zien).

's avonds toen het echt schemer begon te worden heb ik wederom de camera gepakt en ben weer aan het testen geweest.
Hier zie je dat zelfs deze (toch grotere) ccd niet precies weet waar die aan toe is.
Je kunt wat contouren zien, maar het beeld is een stuk donkerder dan dat het daadwerkelijk is.
Zodra je wat lampen aan doet wordt het wel iets beter, maar hier merk je dat de camera soms problemen heeft met het scherpstellen op lichtbronnen. Ook het filmen van de maan moest ik 3x overnieuw inzoomen, omdat hij het niet scherp kon stellen.

Binnenopnames 's avonds laat zijn redelijk tot goed en dit is voor mij toch wel een belangrijk punt, aangezien ik ook gewoon 's avonds binnen een stukje film wil kunnen schieten.

Met betrekking tot bovenstaande moet ik wel zeggen dat ik de opnames alleen nog maar op de PC heb gezien en daaruit dus deze conclusie heb getrokken, maar dat op een dvd-speler via de TV de kwaliteit waarschijnlijk nog beter zal zijn.

Even een stukje over de zoom, dit is optisch 10x en kun je in 2 digitale stappen verlengen, namelijk naar 40x en 300x. Ik heb hem op 40x staan, omdat je soms geneigd ben om wat verder te zoomen dan de 10x. 300x zoom is echt iets wat je gelijk uit je hoofd moet zetten, namelijk om 2 redenen.
1. Kwaliteit van de opname (zeer blokkerig, ook logisch trouwens).
2. Shaking, het is onmogelijk om zonder statief op die afstand te filmen.

Desondanks denk ik dat je vaak met 10x zoom (en iets van 5x digitaal erbij) al meer dan voldoende hebt.

Fotokwaliteit: tja, je kunt er foto's mee maken met een 2Mpixel kwaliteit, maar ik ben een gevorderde amateur wat betreft fotografie, dus voor mij is het niet acceptabel. veel ruis en vaak onscherp.
Overigens zit er wel een flitser op de camere (dit is dus GEEN lamp).
Ik kan me wel voorstellen dat de gemiddelde gebruiker de fotokwaliteit voldoende vindt, maar voor mij is het geen bruikbare feature.

De bediening:
Ten opzichte van de MG47 heb ik het idee dat ze de zoomknop iets beter hebben ingesteld, want zoomen gaat een stuk soepelder. Verder zijn de knoppen goed ingedeeld, ahoewel ik de aan/uit knop soms wat lastiger kan bedienen met mijn duim. De knoppen links van het scherm zijn wel handig en het menu zelf in de camera is zeer eenvoudig te bedienen (overigens ook mooi geanimeerd).

Het dockingstation is ook een fijne bijkomstigheid, geen gepruts meer met kabeltjes, want je hebt alles gewoon op je bureau staan en de kabeltjes kun je dan mooi weg werken.
Via USB heb ik nu nog de bestanden overgezet, maar het zou ook via firewire kunnen.

Conclusie:
Voor normaal huis, tuin en keuken gebruik is deze camera erg geschikt, de opname op harddisk is wat mij betreft een geschenk uit de hemel, aangezien je snel scenes kunt opzoeken, kopieren etc en niet een heel bandje moet opnemen op je pc.
Ook 's avonds in een normaal verlichte huiskamer is de kwaliteit goed, maar zodra je in het schermdonker buiten komt is het bijna niet meer te doen.
Er zit overigens een nightshot functie op, maar dit is wel zo onbruikbaar dat ze het er beter af hadden kunnen laten. Wat dat ding doet is de shutterspeed omlaag brengen, waardoor je enorm schokkend beeld krijgt waar je echt niets mee kunt, kortom vergeten!

Desondanks het feit dat je toch wel wat negatieve punten hebt gelezen, ben ik ervan overtuigd dat er op dit moment in deze prijsklasse geen betere camere te koop is. Ik weet ook bijna wel zeker dat de Sony's in dit segment het nog slechter doen in donkere omgevingen dan deze JVC.
Kortom, voor het geld is deze JVC het beste wat je kunt krijgen.

Ik hou hem dan ook :)

Paul uit Papendrecht 28-03-2007

Ik heb de videocamera nu 2 weken. Hij was net 1 uur binnen in de winkel waar ik hem kocht. Echt een geweldige camera en maakt zelf nog prachtige foto's
Erg handzaam en zeer makelijk in gebruik mede door de dog-in station. Hierdoor hoef je hem maar eenmaal aan te sluiten en klaar is kees. Nog niet alle mogelijkheden bekeken maar op de autostand nu 3 uur gefilmd met perfect resultaat. Door de goede zijn de opname binnen ook prima van kleur.Echt een aanrader.
laat nog wel wat weten als ik hem meer heb uitgetest